Prawo do reklamacji towaru w sklepie internetowym
Prawo do reklamacji towaru przysługuje zarówno klientom sklepów stacjonarnych, jak i internetowych – w przeciwieństwie do konsumenckiego prawa odstąpienia bez podania przyczyny, które obejmuje tylko klientów sklepów internetowych. W przypadku reklamacji towaru kupionego w Internecie mamy prawo do jego reklamacji na zasadzie rękojmi za wady fizyczne i prawne, istniejące w chwili zawarcia umowy, o których klient nie wiedział. Wówczas przysługuje klientowi prawo do otrzymania towaru wolnego od tych wad lub jego zwrotu, z równoczesnym zwrotem ceny – bez względu na to, czy towar był opłacony przy odbiorze, przelewem internetowym czy poprzez operatora płatności – np. PayU.
Procedura reklamacji w sklepie internetowym
Informacja o reklamacjach powinna znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego, wraz z informacją, jakie wady przedmiotów nie będą podlegały reklamacji, czyli za co sprzedawca nie bierze odpowiedzialności – np. za odcień koloru stołu, który z oczywistych przyczyn nie może być wiernie oddany poprzez samo zdjęcie towaru. Odpowiedzialności na zasadzie rękojmi za wady nie można ograniczyć ani wyłączyć. Trwa ona dwa lata, jednak klient powinien zgłosić istnienie wady w ciągu najdalej roku od jej zauważenia, zasadniczo jednak – niezwłocznie.
Jeśli towar ma wady, należy o tym powiadomić sprzedającego. Możemy domagać się wymiany lub naprawy rzeczy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy – wybór zależy od nas. Jednak przy każdym roszczeniu sprzedawca ma prawo jednorazowo dokonać naprawy lub wymiany przedmiotu, jeśli jest w stanie zrobić to niezwłocznie i bez niedogodności dla klienta. Jeśli jednak wada ujawni się ponownie – prawo do zwrotu pieniędzy jest bezwarunkowe.
Aby otrzymać zwrot na mocy reklamacji należy udokumentować transakcję. Nie musi to być jednak paragon czy faktura – wystarczy np. wyciąg z konta czy potwierdzenie płatności kartą.
Kto płaci za przesyłkę w razie reklamacji w sklepie internetowym?
Towar reklamowany klient powinien na swój koszt dostarczyć sprzedającemu. Jeśli jest to nadmiernie utrudnione – musi udostępnić sprzedającemu rzecz w miejscu, gdzie aktualnie się ona znajduje. Jeśli reklamacja zostanie uwzględniona, klient ma prawo żądać zwrotu opłaty za przewóz lub przesyłkę, wraz z jej ubezpieczeniem. Zapis regulaminu, według którego koszty te ponosi kupujący, należą do katalogu klauzul niedozwolonych i w praktyce nie obowiązują kupującego.