Konferencja i warsztaty, które odbyły się w muzeum zostały zorganizowane w ramach projektu „Wielka mała historia: jakiej narracji potrzebuje dzisiaj historia regionalna?” współrealizowanego przez Muzeum Historii Polski, Stowarzyszenie Przyjaciół Muzeum Historii Polski oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. W jego ramach do Warszawy zapraszane będą najbardziej interesujące wystawy przygotowywane i organizowane przez regionalne i lokalne środowiska, a dotyczące ich własnej historii. Wystawa „Miasto i jego obywatele. Görlitz i Zgorzelec 1945-1989“ przygotowana w ramach Projektu Europejskiej Współpracy Transgranicznej Saksońskiej Agencji Oświatowej, realizowanego przez goerlitzkie biuro projektów kierowane przez panią Kingę Hartmann – Wóycicką i we współpracy ze zgorzeleckimi szkołami oraz Urzędem Miasta Zgorzelec, otworzyło pierwszą edycję muzealnego projektu.
Honorowym gościem uroczystości był mieszkający od wielu lat w Warszawie Jan Gliński, jeden z pierwszych mieszkańców Zgorzelca, którego sylwetkę wśród wielu innych prezentuje wystawa. Słowo wstępne na otwarcie ekspozycji wygłosił dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro, który nie szczędził słów uznania dla pomysłodawców, autorów i wszystkich, którzy w tak rzetelny, wnikliwy i ciekawy sposób pracowali nad przygotowaniem ekspozycji poświęconej lokalnej historii podzielonego granicą miasta i jego mieszkańców.
Podczas towarzyszącej wystawie środowej konferencji „Wielka mała historia: pogranicza we wspólnej Europie“ połączonej z warsztatami dla nauczycieli prelegenci przedstawiali różne strategie pamięci oraz przykłady współpracy i rozwiązań projektowych. Tę część konferencji otworzyła prezentacja pani Kingi Hartmann – Wóycickiej, która na przykładzie Zgorzelca i Goerlitz przedstawiła współpracę Dolnego Śląska i Saksonii. W części drugiej, popołudniowej pani Urszula Zubrzycka, historyk ze zgorzeleckiego Gimnazjum nr 1 oraz Paweł Nowak z Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, współpracujący ze sobą w ramach realizowanych na pograniczu dolnośląsko-saksońskim trans granicznych projektów edukacyjnych, przybliżyli uczestnikom atuty pracy w szkolnym laboratorium historycznym jako jednym z instrumentów służących efektywnej edukacji historycznej i regionalnej w szkole. Także ich prezentacja oraz uzupełniające ją zadania warsztatowe poświęcone stosunkom polsko-niemieckim oparte były na przykładach współpracy Zgorzelca i Goerlitz.