Czy ktoś z młodzieży pamięta czasy, gdy do pracy lub na zakupy jeździło się motocyklem. Gdy na ulicach i parkingach naszego miasta stały się motory. W tym motocykle polskiej produkcji. Motocykle produkowane w naszym kraju marki SHL, WFM, WSK miały też potoczne, żartobliwe nazwy : Sucha Elka, Wujka Franka Motór, Wiejski Sprzęt Kaskaderski.
W czasie ferii można będzie takie motocykle zobaczyć w Miejskim Domu Kultury w Zgorzelcu. Nie trzeba jechać do Warszawy, do Muzeum Techniki. W MDK w Zgorzelcu zostaną wystawione motocykle z pierwszych, powojennych lat produkcji w Polsce.
W odbudowującym się kraju, w Warszawie, w Zakładach Sprzętu transportowego, w latach 1948 - 1950 wyprodukowano ok. 2000 motocykli Sokół 125. Następnym modelem był SHL, oznaczony M02. Wyprodukowano ich 203 szt., natomiast późniejszych modeli SHL M03, M04 wyprodukowano ok. 2000 szt. W roku 1951 na bramie zakładu pojawił się nowy szyld: Warszawska Fabryka Motocykli.
W latach 1951 - 1954 fabryka produkowała motocykle SHL M03 i M04. W roku 1954 wprowadzono do produkcji nowy model WFM M06, modernizowany wielokrotnie w latach następnych. W tamtych latach byli tacy co za talon na WFM oddawali swojego Zundappa lub Harleya. W marcu 1958 roku z taśmy zjechał motocykl z numerem 10000. Od roku 1955 te same modele produkowane były w WSK w Świdniku. Historia WFM kończy się w 1965 r. Ostatnim projektem WFM, który jednak nie został wprowadzony do seryjne produkcji był WFM M16 Tarpan. Dalej produkowano motocykle SHL ( Suchedniowska Huta Ludwików ).
Produkowano tam modele M06, M11, M17 Gazela. W 1970 r. z taśmy zjeżdża ostatnia SHL, a w roku 1985 WSK ze Świdnika. Produkcję w Świdniku wstrzymano z dnia na dzień, przyczyną tego była najprawdopodobniej produkcja śmigłowców, w tym MI - 2, wytwarzanych dla ZSRR. Nową, włoską linię do malowania nadwozi pocięto palnikami, a wyposażenie Ośrodka Badawczo - Rozwojowego oddano na złom. Mimo, że już w tym czasie zakupiono licencję Kawasaki na dwa silniki czterosuwowe, w tym jeden o pojemności 750 cm3.
Właśnie te opisane modele będziemy mogli zobaczyć na wystawie. Osobną historią są motocykle ze Szczecina ( Junaki M07 i M10 ) oraz motorowery naszej rodzimej produkcji - Żbik, Ryś, czy popularny Komar.
Motocykle wystawiane w MDK pochodzą ze skromnego zbioru Pana Kazimierza Gazdy z Węglińca.