Przekraczanie dozwolonej prędkości jazdy jest plagą na polski drogach. W roku 2006 na terenie powiatu zgorzeleckiego ponad 22 procent wszystkich wypadków drogowych zaistniało z powodu niedostosowania prędkości do warunków w ruchu. Nieco lepiej przedstawia się procentowy udział ilości kolizji drogowych zaistniałych z tej przyczyny, stanowią one blisko 13 procent wszystkich zdarzeń.
Drugim czynnikiem bezpośrednio wpływającym na skutki zdarzeń drogowych to problem zapinania pasów bezpieczeństwa, stanowią one najskuteczniejszy środek zapobiegający powstawaniu obrażeń u kierowców i pasażerów pojazdów. Wysoki wskaźnik śmiertelności wypadków w Polsce (12 śmiertelnych ofiar na 100 wypadków) wynika między innymi z faktu, iż zbyt wiele osób podróżuje z niezapiętymi pasami.
W skali kraju na podstawie przeprowadzonych pomiarów stwierdzono, że pasy bezpieczeństwa w samochodach osobowych stosuje średnio:
69 procent kierowców;
68 procent pasażerów z przodu,
51 procent pasażerów,
Poniżej opis typowego zdarzenia drogowego i jego skutków:
Czołowe uderzenie pojazdu w nieruchomą przeszkodę np.: drzewo, bariera mostu, stojący samochód ciężarowy, z prędkością ok. 80 km/h jest niemal zawsze tragiczne w swoich skutkach dla osób jadących w pojeździe. Bez jakichkolwiek szans na przeżycie jest osoba, która nie korzysta z pasów bezpieczeństwa. Śmierć nadchodzi z szybkością pocisku.
A oto opis takiego wydarzenia, które można określić jako "mrugnięcie oka":
po 0,026 sekundy od uderzenia przedni zderzak ulega uszkodzeniu a ruch pojazdu jest opóźniony na wysokości przednich siedzeń samochodu z siłą przekraczającą ok. 30 razy jego masę. Kierowca nie zapięty pasami bezpieczeństwa kontynuuje "jazdę" do przodu z prędkością 80 km/h
po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje podniesiony o 15 centymetrów
po 0,044 sekundy kierowca uderza klatką piersiową w kierownicę, która powoduje obrażenia narządów wewnętrznych (serca, trzustki, śledziony, wątroby, żołądka)
po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osoby znajdujące się w pojeździe dochodzi do 80G, to znaczy 80 razy zwiększa się ich masę ciała
po 0,068 sekundy ciało kierowcy po złamaniu kierownicy, uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton!
po 0,092 sekundy głowa kierowcy rozbija przednią szybę
po 0,100 sekundy nabite najpierw na kolumnę kierownicy ciało kierowcy wypada na zewnątrz przez wybitą przednią szybę. Kierowca jest już martwy.
po 0,110 sekundy rozbite auto zaczyna się cofać
po 0,150 sekundy na miejscu wypadku zaczyna panować głucha cisza, opadają połamane elementy nadwozia oraz kawałki rozbitego szkła. W powietrzu pozostał jedynie kurz. Wszystko jest skończone....