Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Zgorzelec
Elementy zewnętrzne – z hakiem przez świat

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Niektóre pojazdy mają go zamontowanego fabrycznie, inne nie są nawet do niego przystosowane. Hak holowniczy to spore ułatwienie przy transporcie, jednak w niektórych krajach może stanowić problem.
Elementy zewnętrzne – z hakiem przez świat

Jaki hak wybrać?

Jeżeli nasz samochód nie ma fabrycznie zamontowanego haka, możemy pokusić się o jego kupno. Wyjątek stanowią małe samochody, jak chociażby Daewoo Tico czy Matiz. Jednak większość z nich jest przystosowana do instalacji haka.

Istnieją trzy możliwości wyboru haka. Zależą one głównie od zasobności naszego portfela oraz częstotliwości korzystania z niego. Możemy wybrać hak z kulą zamontowaną na stałe. Ceny nowych zaczynają się od 200 złotych i można je polecić tym, którzy będą często korzystać z haka.

Droższym rozwiązaniem jest sprzęt wyposażony w kulę zdejmowaną za pomocą narzędzi. Jeżeli nie planujesz doczepiać przyczepy częściej niż kilka razy w roku, to będzie dobra opcja. Cena takiego haka to 300 zł i więcej.

Dla ceniących wygodę, i posiadających odpowiednio gruby portfel, najlepszą opcją jest tzw. automat. Jest to element zewnętrzny wyposażony w wygodny mechanizm odłączania końcówki. Niestety, nowy kosztuje minimum 750 zł, a nierzadko zdarza się, że więcej.

 

Elementy zewnętrzne – montaż haka

Mając hak można przystąpić do jego montażu. Jeżeli nasz samochód nie ma zbyt wiele elektroniki, możemy to zrobić sami. Wystarczy podstawowa wiedza o elektryce. Sprawa wygląda poważniej w nowych autach. Tutaj nie obejdzie się bez wizyty w specjalistycznym serwisie lub ASO. Cały proces, w zależności od modelu auta i rodzaju haka, nie potrwa dłużej niż 3 godziny.

Gdy zamontujemy hak należy udać się jeszcze w dwa miejsca. Pierwszą wizytę składamy na stacji diagnostycznej, gdzie zostanie nam wydane zaświadczenie uprawniające do jazdy z hakiem. Jego koszt to 35 złotych. Z tym dokumentem musimy udać się do właściwego dla nas wydziału komunikacji, gdzie otrzymamy wpis do dowodu rejestracyjnego – tym razem bez opłat.

 

Nie wszędzie z hakiem

Jeżeli dużo podróżujemy po Europie należy wiedzieć, gdzie za jazdę z hakiem możemy otrzymać mandat. W Austrii i Niemczech zabronione jest poruszanie się pojazdem z wystającym hakiem. Oznacza to, że należy go wcześniej zdemontować. W przeciwnym wypadku tamtejsza policja może nas zatrzymać i uszczuplić naszą kieszeń o kilkaset euro.

Hak jest z pewnością bardzo przydatnym elementem naszego samochodu. Jest też najbardziej uciążliwym. Elementy zewnętrzne w pojeździe rzadko kiedy są demontowane. W przypadku haka należy mieć to na uwadze, zwłaszcza przy podróżach po świecie.


MR



Dzisiaj
Czwartek 13 grudnia 2018
Imieniny
Dalidy, Juliusza, Łucji
Redakcja

tel. 512 745 851
redakcja@otomedia.pl
Partnerzy serwisu
Gmina Udanin
Starostwo Średzkie
BOK MCC
Śniadanie Mistrzów
Kino
FORUM
o © 2007 - 2018 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl