Jaki hak wybrać?
Jeżeli nasz samochód nie ma fabrycznie zamontowanego haka, możemy pokusić się o jego kupno. Wyjątek stanowią małe samochody, jak chociażby Daewoo Tico czy Matiz. Jednak większość z nich jest przystosowana do instalacji haka.
Istnieją trzy możliwości wyboru haka. Zależą one głównie od zasobności naszego portfela oraz częstotliwości korzystania z niego. Możemy wybrać hak z kulą zamontowaną na stałe. Ceny nowych zaczynają się od 200 złotych i można je polecić tym, którzy będą często korzystać z haka.
Droższym rozwiązaniem jest sprzęt wyposażony w kulę zdejmowaną za pomocą narzędzi. Jeżeli nie planujesz doczepiać przyczepy częściej niż kilka razy w roku, to będzie dobra opcja. Cena takiego haka to 300 zł i więcej.
Dla ceniących wygodę, i posiadających odpowiednio gruby portfel, najlepszą opcją jest tzw. automat. Jest to element zewnętrzny wyposażony w wygodny mechanizm odłączania końcówki. Niestety, nowy kosztuje minimum 750 zł, a nierzadko zdarza się, że więcej.
Elementy zewnętrzne – montaż haka
Mając hak można przystąpić do jego montażu. Jeżeli nasz samochód nie ma zbyt wiele elektroniki, możemy to zrobić sami. Wystarczy podstawowa wiedza o elektryce. Sprawa wygląda poważniej w nowych autach. Tutaj nie obejdzie się bez wizyty w specjalistycznym serwisie lub ASO. Cały proces, w zależności od modelu auta i rodzaju haka, nie potrwa dłużej niż 3 godziny.
Gdy zamontujemy hak należy udać się jeszcze w dwa miejsca. Pierwszą wizytę składamy na stacji diagnostycznej, gdzie zostanie nam wydane zaświadczenie uprawniające do jazdy z hakiem. Jego koszt to 35 złotych. Z tym dokumentem musimy udać się do właściwego dla nas wydziału komunikacji, gdzie otrzymamy wpis do dowodu rejestracyjnego – tym razem bez opłat.
Nie wszędzie z hakiem
Jeżeli dużo podróżujemy po Europie należy wiedzieć, gdzie za jazdę z hakiem możemy otrzymać mandat. W Austrii i Niemczech zabronione jest poruszanie się pojazdem z wystającym hakiem. Oznacza to, że należy go wcześniej zdemontować. W przeciwnym wypadku tamtejsza policja może nas zatrzymać i uszczuplić naszą kieszeń o kilkaset euro.
Hak jest z pewnością bardzo przydatnym elementem naszego samochodu. Jest też najbardziej uciążliwym. Elementy zewnętrzne w pojeździe rzadko kiedy są demontowane. W przypadku haka należy mieć to na uwadze, zwłaszcza przy podróżach po świecie.